et udstillingssted, et kunstnerisk og kuratorisk kollaborativ


about

LOKALE ønsker at undersøge de kollaborative præmisser for en kunstnerisk produktion, kuratering og kommunikation.

Kollektivet bag LOKALE er stort og spraglet set i et kunstfagligt perspektiv, hvor både praksisser, positioner og generationer spreder sig i et varieret landskab. Vi er både billedkunstnere, performere, sociale praktikere og formidlere. Det, der knytter kollektivet sammen, er en interesse i det kollaborative både indadtil og udadtil – som præmis for kunstnerisk praksis og som meningsfuld strategi i sammenspil med offentligheden og det enkelte menneske. Centralt for hele projektet står kort sagt en idé om kunstoplevelsen som et møde. Et møde, der udfolder sig som en situation for kunstnerisk skabelse og undersøgelse, og som et møde, der åbner sig på uventede måder for sin offentlighed.

Navnet LOKALE kommer ud fra en interesse i det lokale, det lokale møde, der opstår, når kunsten opererer grænseoverskridende og undersøgende i forhold til sin kontekst. Men LOKALE er også tænkt som en konkret og fysisk generator for mulige handlinger, tænkninger, holdninger og betydninger via kunsten i en både national og international kontekst. Vi kender betegnelserne undervisningslokale, teorilokale, forhørslokale men også de mindre alvorlige; selskabslokale og festlokale. LOKALE vil forsøge at udnytte sådanne associationer til LOKALE som potentielt rum, men også som et diverst rum, hvor den primære målsætning ikke er at tilfredsstille et kunst-internt publikum, som kunstnerdrevne udstillingssteder måske har for vane, men et lokalt, diverst og kunst-eksternt publikum.

LOKALE er en forening støttet økonomisk af en gruppe kunstnere og

LOKALE want to examine the collaborative premise of an artistic production, curating and communication.

The team behind LOKALE is large and mottled in an art-professional perspective, where both practices, positions and generations spread in a varied landscape. We are both visual artists, performers, social practitioners and intermediaries. What binds the collective together is an interest in the collaborative both internally and externally – as a premise of artistic practice and as a meaningful strategy in conjunction with the public and the individual. In short, the key to the entire project is an idea of the art experience as a meeting. A meeting which unfolds as a situation of artistic creation and study, and as a meeting that opens up in unexpected ways to its public.

The name LOKALE comes from an interest in the local, the local meeting that arises when the art operates cross-border and investigative in relation to its context. But LOKALE is also intended as a concrete and physical generator for possible actions, thinkers, attitudes and meanings via the art in a both national and international context. In Danish LOKALE also means a room – we know the names of the classroom, the theory room, the interview room but also the less serious: the party room and the banquet room. LOKALE will try to exploit such associations as potential spaces, but also as a diverse space, where the primary objective is not to satisfy an art-internal audience that artist-driven exhibition sites may have in habit, but a local, diverse and art-external audience.

LOKALE is a union financially supported by a group of artists and

KERSTIN BERGENDAL

https://kerstinbergendal.com/

er født i Göteborg 1957, bosat i København siden1984, hvor hun tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1992.  Kerstin er anerkendt som pionér og fremtrædende repræsentant indenfor en særlig gren af den stedsspecifikke samtidskunst, der kaldes tidsbaseret participatorisk intervention. Denne praksis indebærer, at kunstneren kortlægger og påvirker verden omkring sig, ved at spørge sig frem. Med selve henvendelsen opretter Kerstin relationer til og samarbejder mellem andre – lokale såvel som faggrupper. Ved at hun opretholder disse relationer under relativt lang tid, kan hun undervejs også fremkalde en fælles handlingskraft bland stedets mennekser, der kan muliggøre en reel forandring. Billedet af en mulig fælles forandring, den realiserede utopi, er mål for denne praksis.
I sit arbejde gentænker og udfordrer Kerstin derved den historiske ”licens”, der traditionelt har givet netop kunstnere retten til at arbejde autonomt – forstået som selvorienteret, utopisk og uden strikt brugbarhed som formål. I snart tredive år har hun undersøgt, udvidet og  vendt kunstens særlige operative rum på vrangen. Undervejs har hun oparbejdet en noget anderledes kunstnerisk værktøjskasse, der åbner for at fremkalde og forholde sig til de bagved liggende strukturer, der altid præger ethvert sted og enhver kontekst. 

Blandt Kerstins projekter kan nævnes Trekroner Kunstplan Projektet (Roskilde 2001 – 2011) inklusive Overblik – historien om en by, der ikke endnu er (Museet f Samtidskunst Roskilde 2003), Et spil om Brochmans Plads / TÆNDSTIKSLAKRIDSSNØREBÅNDRACE ( KØS 2005)  Tyve Dage i Viborg – En Rejse ( Viborg Kunsthal 2 PARK LEK (Sundbyberg SE 2010-2014), samt A NOW-TIME ZONE ( Bristol City 2018 ) og PONTON ( Stockholm Konst 2017). Hun underviser og forsker i dag ved Göteborgs Universitet i Sverige.

born in Gothenburg in 1957, living in Copenhagen since1984 and graduated from the Royal Danish Academy of Fine Arts in 1992. Kerstin is recognized as a pioneer and prominent practitioner of a particular subdivision of site-specific contemporary art, called time-based participatory intervention. This practice implies that the artist maps out and affects the world around by formulating, poising and revising a process of questioning. With such inquiries Kerstin creates and develops relationships and collaboration between others – local people alongside professional groups and representatives. As she maintains these relationships durationally, Kerstin is enabled to produce a joint action force within each site that can enable real change. Through imagining possible common change, this practice targets a realized utopia. In her work, Kerstin rethinks and challenges the historic “license” that has traditionally given artists the right to work autonomously – understood as self-oriented, utopian and without direct applicability or determined usage . For almost thirty years, she has studied, expanded and turned the particular operational space of art inside out. Along the way, she has formed an artistic toolbox that is counter to that of the ‘autonomous artist’: one that opens to elicit, address and inform the underlying structures that always characterize any place and any context. 

Kerstins projects include Trekroner Art Plan Project (Roskilde 2001-2011) including the Overview – the story of a city that is not yet (Museum of Contemporary Art Roskilde 2003), A game about Broch Mans Space / Match LIQUORICE Laces RACE (KOES 2005) Twenty Days in Viborg – a trip (Viborg Kunsthal 2 PARK LEK (Sundbyberg SE 2010-2014) and a NOW TIME ZONE (Bristol City 2018) and PONTON (Stockholm Konst 2017). She currently teaches and conducts research at the University of Gothenburg in Sweden.

Detalje fra – Man lånte ikke nåle i Herning – udført for Ny Carlsberg Fondet, Bestseller og Ikast Brande i 2019. Værket består af 176 citater fra samtaler med lokale i Ikast om deres by. De er indgraveret i belægningen rundt om et nyt kulturhus – Hjertet. I en app er hvert af de enkelte subjektive citater foldet ud i relation til en faktisk historie for området, ved små tekster af Kerstin Bergendal i samarbejde med Kristine Holm-jensen fra Tekstilmuseet i Herning, samt billedkunstner Marie Rosenkilde Lindberg. Appen kan downloades på App Store (Kunst til Hjertet).


ANDERS BENMOUYAL

Udøvende billedkunstner, kurator og underviser. 

PETER RØRBÆK

Udøvende billedkunstner og underviser. 

Begge arbejder kunstnerisk ofte med en borgerinddragende og folkelig tilgang til kunsten.

De har igennem de sidste 10 år arbejdet kollektivt sammen under navnet Konvoj. 


www.konvoj.org

Wunderkammer.

Udsmykning til børneinstitutionen Bakkelandet i Aalborg. 2017. 

Materialer: Jern, træ, glas og serigrafitryk.

.

Installation til udstillingen Varulv. Overgaden Institut for Samtidskunst. 2016.

Materialer: Træ, jern, glas, 3d print, serigrafi på tamburiner.

Jette Ellgaard bor i København og er uddannet billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun arbejder med videoinstallation og tager altid et stedsspecifikt og et historisk afsæt i sine kunstneriske undersøgelser. 

Jette Ellgaard lives in Copenhagen and is graduated as artist from the Royal Danish Academy of Fine Arts. She works with video installation and always takes a site-specific and historical starting point in her artistic studies.

JØRGEN CARLO LARSEN

http://www.jorgencarlolarsen.dk/

Jørgen Carlo Larsen er billedhugger, udd. på Kunstakademiet i København, 1985-91.
Har siden arbejdet bredt med billedkunst, installation, skulptur , maleri, collage mm. Og været medstifter af de kunstnerdrevne udstillingssteder TAPKO og Skulpturi.dk

Modsætninger af forskellig art, optræder ofte i mine værker. Det kan være mødet mellem et konkret/abstrakt billedsprog og fundne elementer fra en mere folkelig kultur, fundne ting med en egen historie. Eller skulpturelle episoder fra en “normal dagligdag”. En nivellering af episoder og materialer fra det simple til det eksklusive. Der kan således optræde ”abstrakt kunst” sammen med håndarbejde og gør det selv produkter. Ældre kultur/ ny virkelighed. Kunst/ ikke kunst. Kunst/mode , o.s.v. Egne erfaringer, blandes med andres, og bygges op herfra. En samling af enkeltdele der på forskellig vis rummer information om såvel fortiden som nutiden, og ved en kunstnerisk komposition, rummer spor herfra, der kan pege mod mulige alternative verdner.

JESPER AABILLE

Jesper Aabille er billedkunstner og arbejder med deltagerbaseret performance, installation, skulptur og maleri – ofte i kombination. I sine værker undersøger han hvordan hverdagskulturer og sociale strukturer formes. Med sin humoristiske og legende tilgang til verden kiler hans underfundige værker sig ind i menneskers hverdag for at skabe en forstyrrelse, der åbner op for nye kulturelle og samfundsmæssige spilleregler. Fælles for hans værker er, at de opfordrer til handlinger, der kan generere en poetisk erfaring hos modtageren. Jesper er uddannet på Det danske kgl. Kunstakademi og tog sin afgang i 2006.

Jesper Aabille is a visual artist and works with participant-based performance, installation, sculpture and painting – often in combination. In he investigates how everyday cultures and social structures are formed. With an humorous and playful approach to the world, his works wedge into people’s everyday lives to create a disruption that opens up new cultural and social rules. Common to his works is that they generate a poetic experience and call for actions. Jesper is educated at the Danish Royal Academy of fine Arts and graduated in 2006.

CAI ULRICH von PLATEN

https://www.vonplaten.dk/

Cai Ulrich von Platen arbejder med maleri, skulptur, installation, fotografi og video. Parallelt med denne mere end 40 årige værkstedpraksis, der afføder udstillinger, film og bøger af en højst særegen og personlig karakter, arbejder han dels med alle mulige former for kunstneriske samarbejder og kunstnerstyrede udstillings-projekter og dels med billedkunstens mange potentialer, når den er lokalt forankret og uden for kunstens institutioner. Han har således været knyttet til Ballerup Kommune som kunstnerisk konsulent fra 2000 – 2015, og har siden 2016 været med i et tværfagligt team omkring realiseringen af en kunststrategi for den sønderjyske by Skærbæk.

Den lange erfaring med den kunstneriske proces i allerbredeste forstand – fra værkstedets uforudsigelige ideudvikling til det konkrete møde med de mennesker som ser og lever med kunsten – har fremdyrket en stor flexibilitet i hans praksis.

Det tætte samarbejde med andre kunstnere, faggrupper og lægfolk, kan således være det udgangspunkt der definere den kunstneriske ide, mens værkstedets eftertænksomhed kan være det der samler projektets tråde – og omvendt.

Cai Ulrich von Platen works with painting, sculpture, installation, photography and video. In parallel with this more than 40-year-old workshop practice, which gives rise to exhibitions, films and books of a highly peculiar and personal character, he works partly with all kinds of artistic collaborations and artist-managed exhibition projects and partly with the many potentials of visual arts when local rooted and outside the institutions of art. He has thus been associated with Ballerup Municipality as artistic consultant from 2000 – 2015, and since 2016 has been part of an interdisciplinary team around the realization of an art strategy for the southern Jutland town of Skærbæk.

The long experience of the artistic process in the broadest sense – from the workshop’s unpredictable idea development to the concrete meeting with the people who see and live with the art – has fueled a great deal of flexibility in his practice.

Thus, close collaboration with other artists, professional groups and lay people can be the starting point that defines the artistic idea, while the workshop’s thoughtfulness can be what brings together the project’s threads – and vice versa.

METTE GITZ-JOHANSEN

www.mettegitzjohansen.dk

Bevidsthed om kontekst er et grundlæggende omdrejningspunkt – fra tidlige kollektive projekter og udstillinger i både nedlagte fabrikshaller, randområder og museumsbygninger – som et hovedtema i forbindelse med idéudvikling og kuratering med inddragelse af borgere i alle aldre i tværfaglige, socialt mobiliserende kunst- og arkitekturprojekter i kommunalt regi – og især i egne temporære og permanente soloprojekter i forskellige udstillingssammenhænge og urbane miljøer.

Awareness of context is a fundamental focal point – from early collective projects and exhibitions in both disused factory halls, peripheral regions and museum buildings – as a main theme in the development of ideas and curating involving citizens of all ages in interdisciplinary, socially mobilizing artistic and architectural projects at the municipal level – and especially in own temporary and permanent solo projects in various exhibition contexts and urban environments

ÅSE EG JØRGENSEN

http://www.hos-eg.dk/

Jeg opfatter mig selv som en hybrid mellem grafisk designer og kunstner. En rød tråd gennem arbejdsfeltet og mit voksne liv er kunsttidsskriftet Pist Protta (1981–), som altid skifter format og udstyr. Pist Protta fungerer både som et laboratorium for erfaringer med trykprocesser og ditto materialer og som en form for galleri, hvor vi i redaktionen kan invitere kunstnere til at »udstille« med bidrag, der er tilpasset dette medie.

For den kombinerede funktion som kunstner, redaktør og formgiver, er det vigtigt at kunne lytte og katalysere andres tanker. Interessen for denne kombinerede, men som oftest ikke særlig artikulerede funktion, fører videre til en interesse for samarbejder, der i 2019 bl.a. udmøntede sig i den kollektivt skabte, håndfremstillede bog Skabning, som var en indsats for »at opgive sig selv til fordel for helheden«.

De sidste par år har jeg arbejdet en del med tekst og sammenhængen mellem tekst og billede og ønsker at undersøge/udvikle et sprog, hvor det er muligt at udtrykke komplekse sammenhænge simpelt. Et sprog, der ofte vil tage udgangspunkt i fysiske iagttagelser; men som gerne skulle kunne åbne et rum for eftertanke mellem det forestillede og det konkrete.

I see myself as a hybrid between graphic designer and artist. A red thread through the field of work and my adult life is the art magazine Pist Protta (1981–), which always changes format and equipment. Pist Protta works both as a laboratory for experiences with printing processes and materials and as a form of gallery where we in the editorial staff can invite artists to ‘exhibit’ with contributions adapted to this media. 

For the combined function of artist, editor and designer, it is important to be able to listen and catalyze the thoughts of others. The interest in this combined, but most often not very articulated function, leads to an interest in collaborations that in 2019 among other resulted in the collectively created, hand-made book Creation, an effort to “surrender oneself for the benefit of the whole”. 

The past few years I have worked a lot with text and the connection between text and image and want to research / develop a language where it is possible to express complex contexts simply. A language that will often be based on physical observations; but who would like to be able to open a space for reflection between the imagined and the concrete.

01:

Pist Protta har flere gange udtrykt sig som udstilling, enten er et konkret nummer blevet suppleret med en udstilling eller der er tale om et mere retrospektivt blik på tidsskriftet som her i udstillingen Museum Pist Protta på Kunsthal Charlottenborg, 2016.

01:

Pist Protta has repeatedly expressed itself as an exhibition, either a specific issue has been supplemented with an exhibition or it is a more retrospective look at the magazine like the exhibition Museum Pist Protta at Kunsthal Charlottenborg, 2016.

02a+02b:

Signal, interventioner i byrummet fra udstillingen Byens egne veje, en del af Kunst i Skærbæk, et kunstprojekt af Cai Ulrich von Platen, 2019. Ligesidede trekanter, malet på 4 steder langs vejen fra stationen til museet

02a + 02b:

Signal, interventions in the urban space from the exhibition The City’s own roads, part of Art in Skærbæk, an art project by Cai Ulrich von Platen, 2019. Equilateral triangles, painted in 4 places along the road from the station to the museum

03a+03b:

Fra udstillingen Flint m.m. i Bladr, 2019. De to kompendier, der danner grundlag for denne udstilling, er Kompendium 16, Flint fra 2014 og Kompendium 20, Smut fra 2015. Flintestenene, der er afbilledet i Kompendium 16, var fremvist i skuffer og på væggen hang to forstørrede scanninger af det største og det mindste søpindsvin. Til finissagen fortalte geolog Asta Fabricius Jørgensen om dannelsen af flint for et publikum af kunstnere, geologer og sten-elskere.

03a + 03b:

From the exhibition Flint etc. in Bladr, 2019.The two compendia that form the basis of this exhibition are Compendium 16, Flint from 2014 and Compendium 20, Smut from 2015. The flintstones depicted in Compendium 16 were showcased. in drawers and on the wall two enlarged scans of the largest and smallest sea urchin. For the finissage geologist Asta Fabricius Jørgensen told about the formation of flint for an audience of artists, geologists and stone lovers.

04:

Den kollektivt udførte bog Skabning præsenteres i Bladr, 2019.

04:

The collectively executed book Skabning is presented in Bladr, 2019.

CAMILLA NØRGÅRD

www.camillanorgard.net

Et kunstigt bjerg, en museumsfaskine, en nytteløs kystsikring eller en asfaltgobelin. Camilla Nørgård endevender den måde vi tænker på midlertidighed, permanens fiktion og historie i sine projekter. Hun arbejder med hverdagslivets ressourcer, stedsspecifikke projekter med tilstedeværelse, langvarige forpligtelser, vedligeholdelse og drift. Inspireret af forskellige metoder fra andre discipliner skaber hun stedspecifikke samlinger / collage/assemblagestrukturer forbundet med historien, fiktionen  og materialet i en lokal kontekst, med fokus på den taktile oplevelse og en legende måde at forholde sig til det komplekse på.  

An artificial mountain, a museum fascine, a useless coastal protection or asphalt Gobelin. Camilla Nørgård end facing the way we think about impermanence, permanence fiction and history in her projects. She works with everyday life resources, site-specific projects with presence, long-term commitments, maintenance and operation. Inspired by different methods from other disciplines, she creates site-specific collections / collage / assemblage structures associated with history, fiction and the material in a local context, focusing on the tactile experience and a playful way to relate to the complexity.

Jeg er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2000-2006. Jeg arbejder ofte med længerevarende projekter, der strækker sig over flere år, hvor jeg arbejder mig igennem et emne i forskellige performances, tekster, installationer og andre medier. Mine værker er ofte en form for oplysnings- eller dannelsesværker, hvor jeg arbejder med uhøjtidelige, sjove og skæve vinkler og måder hvorpå man både kan undersøge, forstå og formidle og dele sine indsigter om et givent emne. Som oftest arbejder jeg i tekst og performance – med mindre afstikkere. Jeg har haft opgaver og vist mit arbejde både lokalt og internationalt, i kunsthaller såvel som i fuldstændig upåagtede lokaler; blandt andet utallige steder i København, på Vejle Kunstmuseum, på CCA i Glasgow, på Nordkraft i Aalborg, på en tidligere fattiggård i Little Wolf-Wisconsin, på flere performance-locations i Berlin, på Westwerk i Hamborg, på Suomenlinna i Helsinki, i Zone 798 i Beijing, i en skurvogn i ørkenen i Joshua Tree National Park (Californien), på Konstepidimin i Göteborg, til kunstneriske afsmykninger af et nybygget område i Stockholm, på Hope University i Liverpool, i et udstillingssted i et privat hjem Laven, på en performance-festival i Prag, hos advokat firmaet LETT-advokater, i Svendborg Amts Avis, i ASAP Magazine (John Hopkins University Press) samt i et omklædningsrum i fodboldklubben Skjold, og meget andet. 

Herudover har jeg blandt andet: -drevet og medvirket og taget initiativ til flere forskellige kunstnerdrevene initiativer og udstillingssteder. Herunder udstillingsstedet Skjold Contemporary, Udstillingsstedet LOKALE, Udstillingsstedet Sydhavn Station, og den kunsterdrevne tv-station TV-TV. -Skrevet og illusteret en natur og kultur-vejledning for børn der hedder Ad! Hvad er det jeg har siddet i? (udgivet 2021) – påbegyndt en ny lortehistorie – der går fra 2000 fvt. til en fiktiv fremtid hvor alle kan få penge for deres lort. – Taget metaforer om kroppen helt bogstaveligt ved ’at tænke med røven’, og ’sætte røven på spil’, i en serie af performances, kunstanmeldelser, Tænke med røven-quizzer (om dumhedens historie) og en online videobrevkasse med min bare røv som vært, samt i en børnebog der hedder AD! Hvad er det jeg har siddet i? (2013-og fortløbende) – fået en hvid bjørn ud af hovedet, som Dostojevskij sagde, at man ikke kunne lade være med at tænke på, hvis man prøvede at lade være. Med denne bjørn, har jeg blandt andet talt om frie tanker, skønheden indefra, ægte pletfrihed og det frie marked. (2009-13). – samlet vittigheder fra krigsfilm og sat dem op som cabaret-teater, med sang, dans og dobbelttydig komik (2006 – 2009) – lavet et kunstnerisk kampagne-callcenter, om stavefejl og misforståelser i SKAT, i forbindelse med  en kunstnerisk kommission for SKAT (2009) 

ULLA ERIKSEN

Ulla Eriksen er uddannet fra Gerrit Rietveld Akademiet i Amsterdam i 2009. Hun arbejder i forskellige medier og udtryk, herunder tekst, der spænder over stedspecifikke installationer til skrøbelige og flygtige tekstil- og papirarbejder. Værkernes position som noget ubestandigt skubbes og accentueres ofte ved at indgå i performances, med omdrejningspunkt om det tidslige og relationelle. 

Measuring the Sky’, fotografi 41 x 27 cm, 2014